Minor start - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van Rian Lamerikx - WaarBenJij.nu Minor start - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van Rian Lamerikx - WaarBenJij.nu

Minor start

Door: Rian Lamerikx

Blijf op de hoogte en volg Rian

20 Maart 2013 | Nederland, Eindhoven

Ni hao!

Mijn minor is 1 februari 2013 officieel van start gegaan. Door middel van een sportdag heeft groep 1 de minor overgedragen aan mijn groep, groep 2. Op deze dag hebben we een aantal ice breakers gedaan om de groep beter te leren kennen. Deze ice breakers staan ook samengevoegd in een groot handboek die we meenemen naar China. Na afloop hebben we met z'n allen lekker chinees gegeten, toepasselijk :)!
Mijn minor is nu écht begonnen en China komt steeds dichterbij, aan de slag dus!

6 februari kwamen er chinese studenten naar onze school. Een hele leuke dag! We verwelkomde onze chinese gasten natuurlijk met prikkertjes van kaas en worst! De chinese studenten hadden een presentatie voor ons voorbereid waarin ze ons vertelde over hun opleiding. Ze deden veel aan sport en er werden hoge eisen gesteld. Ze lieten ons ook twee sportspelletjes zien die ze in China veel spelen, een ervan was hooghouden met een soort kleppertje met een veertje eraan. Ik heb het ook geprobeerd maar dat was geen succes haha! Ook hadden ze een rood doekje die ze om hun vinger lieten draaien, het zag er super simpel uit en ik dacht 'Dat kan ik ook!' Haha ik faalde enorm, dat viel tegen! (Ik moet nog even kijken hoe ik foto's ga linken aan dit verhaal want ik heb natuurlijk ook veel foto's van deze dag.)
Na de presentatie hebben we de studenten een rondleiding gegeven door onze school en hebben we een sportdag voor ze georganiseerd. We zijn met ze gaan klimmen in de klimhal (adventure), we hebben unihockeyen korfbal gespeeld (urban) en we hebben enkele krachtoefeningen (wellness) met ze gedaan.
Na afloop hadden we nog een dans voor hun gedaan die we hun ook aan wilde leren, echter zaten er een aantal danseressen tussen de chinese groep en wilde ze ons ook heel graag een van hun dansen laten zien. Erg leuk, een groep die ging dansen en de rest ging het liedje zingen!
Tot slot hebben we nog groepsfoto's gemaakt voor onze school, want chinezen willen natuurlijk wel foto's maken he! In juni zien we deze studenten terug in China!

Op dit moment ben ik erg druk bezig met mijn taken. Ik ben ingedeeld in de commissie funding met nog 3 andere studenten en ik ga dus over het financiële gedeelte van de reis. Ik ben ook commissie verantwoordelijke dus ik heb er nog een extra taak bij om alles in goede banen te leiden.
In het begin heb ik me vooral bezig gehouden met de organisatie rondom een sponsorloop tijdens de Nationale Sportweek, onder het motto 'Sporten voor iedereen'. Helaas kan deze sponsorloop niet doorgaan omdat de basisscholen niet mee willen werken.

Wij als Fontys Sporthogeschool (FSH) hebben een samenwerking met Stichting Global Exploration (SGE). Wij hebben het initiatief 'My Sports Buddy' opgezet. Dit initiatief stimuleert het sport- en bewegen over de hele wereld. In Zuid-Nederland zijn er maar liefst 12 middelbare scholen die vanuit Stichting Global Exploration naar 8 landen (Peru, Tanzania, India, Nepal, Bhutan, China, Indonesië en Cambodja) over de hele wereld afreizen om daar kinderen een kans te geven om goed onderwijs te volgen waar sport een onderdeel van is.
Omdat het van belang is dat er daadwerkelijk actie wordt ondernomen om een groter effect te creëren leveren de studenten van Fontys Sporthogeschool alle middelbare scholen die deelnemen aan het project van SGE een handboek waarin bijvoorbeeld staat hoe ze een playground/sportveldje aan kunnen leggen. Ook bevat My Sports Buddy werkvormen binnen verschillende sporten die ze de kinderen aan kunnen leren. Om dit alles te realiseren worden er uiteindelijk materialen geleverd op alle scholen.

Dit is iets waar we ons dus veel mee bezig zullen houden m.b.t. de voorbereidingen van onze reis, maar ook in de uitvoering. Op dit moment zijn er al mails de deur uit naar alle contactpersonen van SGE over heel de wereld.

8 maart hebben we met de groep een masterclass Kung-Fu / Wushu gehad, Chinese vechtkunst. Alhoewel ik niet van vechtsporten houd was dit zeker een leuke masterclass! Ik heb leren vechten met een chinees zwaard :) Dus pas maar op haha!
De man die deze masterclass gaf was al sinds zijn twaalfde bezig met de verdieping in de Chinese vechtkunst. Hij had ook 3 jaar in China gewoond en sprak Mandarijns. Hij heeft ons dan ook heel veel over China en de Chinese cultuur vertelt, heel erg interessant. Ik heb nog nooit 3 uur lang aan een stuk door naar 'college' kunnen luisteren maar nu kon ik echt opletten! China is nooit een land geweest wat op mijn planning stond om ooit naartoe te reizen, maar pfoee volgens mij is het echt een mooi land en ben ik blij dat ik de kans krijg om erheen te gaan!

Ook is er al een planning gemaakt wat we in China allemaal zullen gaan doen. We zullen de volgende scholen bezoeken (nog niet definitief!):
Beijing Sports University, Beijing High School, Beijing Shichahai Sport School, Primary school in Zhengzhou, Dengfeng Shaolin School in Zhengzhou, Capital Institute of Physical Education (CIPE).
Ik ga dus naar Beijing en naar Zhengzhou, dit is 800 km van Beijing af en hier zullen we met een nachttrein naar toe gaan! Super vet :)!!

Op dit moment zijn we druk bezig met het zoeken van sponsors die ons zowel financieel als in kleding willen sponsoren.

Over 3 maanden vertrekken we al!!

Zo, een lekker onsamenhangend verhaaltje.. Maar toch even een korte update over de voorbereidingen van mijn reis! :)

Liefs, x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rian

Actief sinds 19 Nov. 2012
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 3754

Voorgaande reizen:

17 Juni 2013 - 07 Juli 2013

Minor 'Sports goes International China'

Landen bezocht: